maandag 29 augustus 2016

no. 1049

When I first met my hairdresser she told me she was from Persia. To me Persia sounds so rich and abundant, and I instantly see fairytale palaces and beautifully colored carpets.

If she tells me she is from Iran I see different pictures.
The same goes for 'The Kingdom of Siam'. I see wealth in my mind's eye compared to 'Thailand' which gives me more images of modest means. 

It's not perfectly clear where the history of the siamese cats started. It could be Egypt because they resemble an Egyptian cat goddess. But most probably they originate from the old kingdom of Siam, now Thailand, and that's where they got their name.

That might also be where the siamese found their kingly behavior, because only royalty were allowed to own such a very highly priced pet. But more than solely a pet they were chosen to be spirit guardians.

When someone important died, a siamese cat was chosen to receive and hold their soul. Of course these cats were treated with big respect and lived their lives in care and luxury. This would bring the crossed-over loved ones good luck in afterlife.

So if you like to spoil yourself today don't feel guilty at all, just enjoy it all the way. Think of yourself as a keeper of a very important person's soul (You are!:-) And remember, treating this soul-keeper with much care serves a higher goal.


'Little Tigerlike Siamese With Persian Pillow'
acrylic on canvas 5x5cm 2x2"inch


1 opmerking:

  1. Toen ik mijn kapster voor het eerst ontmoette vertelde ze me dat ze uit Perzië kwam. Perzië klinkt prachtig en overvloedig, het brengt me meteen naar sprookjesachtige paleizen en rijk-gekleurde vloerkleden. Als ze zou zeggen dat ze uit Iran komt zie ik toch andere beelden. Hetzelfde geldt voor 'Het Koninkrijk Siam', dat klinkt weelderig, vergeleken bij 'Thailand' wat toch wat eenvoudiger aandoet.

    Het is niet helemaal duidelijk waar de oorsprong van het siamese katten-ras start. Sommigen denken oud Egypte omdat het ranke lichaam van de siamees aan de katten-godin Bast doet denken. Maar toch is het aannemelijker dat ze uit 'Het koninkrijk Siam' komt, het huidige Thailand, en dat verklaart meteen de naam.

    Het is waarschijnlijk ook de plek waar ze hun vorstelijke gedrag vandaan halen. Destijds waren alleen royals en anderen zeer vooraanstaanden geoorloofd een peperdure Siamees te bezitten. Maar meer nog dan een huisdier werd de siamees aangeschaft als soul-keeper.

    Als er een belangrijk persoon stierf werd een siamees gekozen om de ziel over te nemen en te bewaken. Je begrijpt wel dat zo'n kat een riant luxueus leven tegemoet ging waar het hem of haar aan niets ontbrak. Vertroeteling van de siamees was immers zorg dragen voor je dierbare overgegane.

    Dus als je vandaag zin hebt om jezelf te verwennen, voel je dan geenszins schuldig, geniet er juist van met volle teugen. Zie jezelf maar als de beschermer van een zeer belangrijke ziel (En dat ben je!:-) En vergeet nooit, zorgzaam zijn voor deze zielenbewaarder dient een hoger doel.

    Lieve groet,
    Lies

    BeantwoordenVerwijderen

Tell me what you think...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...